Het NCK – Het materiaal

Nog 4 nachtjes slapen.

Sanne, de vrouw van (met ring en alles) Pieter (no.4, zie gister), lacht hem keihard uit. In haar hand houdt ze twee kleine stukjes stof, die bij nadere inspectie vingers hebben. Het zijn aero-handschoenen. Dezelfde als Tom Dumoulin gebruikt. “Vergeet je deze niet!”, lacht ze. Ik sta er bij, kijk van Pieter naar Sanne en van Sanne naar Pieter. Dan schiet ik ook in de lach. Zorg dat je nooit met een tijdrijder trouwt, denk ik nog.

Het is ergens midden in de zomer en we staan in de schuur van Pieter. “Man cave” is een betere omschrijving. Alles heeft een plekje. Er staat een Tacx, er ligt een kleedje, er hangen drie fietsen aan de muur, in rechte stellingen staan kistjes met onderdelen, waarin schroefjes naar grootte gerangschikt zijn. Pieter heeft net nieuwe wielen gekocht en daarvoor ben ik hier. Om ze te bekijken. Een tijdrijder is namelijk niks zonder materiaal. En materiaal is helemaal niks, zonder een tijdrijder.

Voor de kenners: onze hele ploeg (incl. reserves) telt vijf Cervélo’s (2xP5, 1xP4, 1xP3, 1xp1), 2 Stevens en een Felt. Stuk voor stuk top tijdritfietsen. Op alle types Cervélo zijn mensen wereldkampioen geworden, waaronder Cancellara, of zijn Touretappes of grote ploegentijdritten op gewonnen. En belangrijker: op deze specifieke P4 is een lokale held ooit echt WERELDKAMPIOEN geworden bij de amateurs. Daarnaast hebben we iemand op een P1. Voor de niet kenners: dat is een beetje de Porsche 911 onder de tijdritfietsen.

We rijden allemaal met een specifieke tijdrithelm. Die zorgen er voor dat je niet alleen heel gestroomlijnd op de fiets zit, maar ook dat je geen fuck meer hoort. Er zit een punt aan, die verschillen iets per helm, maar passen precies bij de renner in kwestie. We hebben ook allemaal een dicht achterwiel. Dat is sneller. En als je stevige zijwind hebt (what are the odds, we rijden door de polder), maken die je fiets wiebelig. Ideaal, want je rijdt maar 50 p/u, zo dicht mogelijk op je ploegmaat, die je nergens voor kan waarschuwen, want je hoort geen fuck.

Maar dat dichte achterwiel heeft minder effect dan onze hoge voorwielen. Grotendeels van carbon, sieren ze onze strakke tijdritfietsen. Die wielen hebben velgen tot meer dan 6 cm hoog (meet maar even af bij je stadsfiets, dan weet je waar ik het over heb). Als je nog geen last hebt van je dichte achterwiel, dan heb je dat zeker van je hoge voorwiel, in de polder, met 5 bft.

Hebben andere ploegen dit ook? Ja, hoewel het bij ons wel heel extreem is. Daarnaast zitten wij stuk voor stuk in een super aero-tijdritpak. En sommige van ons hebben dus aero-handschoenen. Dragen we allemaal aero-overschoenen. En rijdt Harm (no.2, zie gister) met aero-sokken. Die komen tot halverwege zijn kuiten en er zitten ribbels in die de wind wegvoeren.

Pas afgelopen zondag zag ik ze voor het eerst. En ik WIL ZE OOK! HOGE AERO-SOKKEN! Dat kan nooit duur zijn en inderdaad dat zijn ze niet. 30 euro, voor GRATIS snelheid! Dat is idioot goedkoop. Ik heb ze besteld en kan alleen maar hopen dat ze hier voor zaterdag zijn!

B-iiCb3CYAEmp4B

Leave a comment